Black Friday the day after, CIA is er niets bij - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Fabian Swaay - WaarBenJij.nu Black Friday the day after, CIA is er niets bij - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Fabian Swaay - WaarBenJij.nu

Black Friday the day after, CIA is er niets bij

Door: Fabian van Swaay

Blijf op de hoogte en volg Fabian

28 November 2015 | Zuid-Afrika, Swellendam

Zaterdag 28 Nov. 10:15 uur

De dag na Black Friday waar in veel mensen nog uitbuiken van de veel te grote kalkoen die ze gegeten hebben en de cadeaus die iedereen gisteren heeft terug gebracht naar de winkel hoewel thanksgiving hier niet gevierd word maken ze wel van de aanleiding gebruik om een actie te bedenken om het winkelende publiek dat iedere zaterdag het platteland verlaat om hier boodschappen te doen extra te laten kopen. Zoals gebruikelijk was het druk en rumoerig op straat er klonk muziek en iedereen was vrolijk en sommige iets te vrolijk van de drank.

Ik kwam net thuis van mijn eerste kennismaking met paardrijden. Tja je moet iets in je vrije tijd op het platteland. Meestal houd ik de gordijnen dicht om de warmte te weren, zo ook vandaag. Zat net rustig een programma van BVN op mijn laptop terug te kijken en hoorde de sfeer buiten onder mijn raam omslaan. Op zich kijk ik daar niet van op want dat gebeurd wel vaker maar dit was anders. Mensen begonnen zich ergens mee te bemoeien, het lawaai trok mij naar het raam, mensen begonnen te gillen en te schreeuwen en met dat ik het gordijn open deed zie ik twee manen achter elkaar aan rennen over straat. Een van hen wordt in de achtervolging met een mes van ca. 30 cm in zijn rug gestoken en rent een portiekje in aan de overkant van de straat met het mes nog in zijn rug onder zijn linker schouder en vluchtte een woning in.

De dader laat hem lopen maar plots bedenkt hij zich, hij trekt zijn trui uit en geeft al zijn bezittingen af aan 2 vrienden die er blijkbaar bij betrokken zijn. Hij zet de achtervolging in achter het slachtoffer aan. Honderden mensen hebben zich inmiddels rond het schouwspel verzameld en als een kudde volgen ze de dader het portiek en huis in. Met verbazing stond ik te kijken! Binnen enkele minuten was de politie er maar die deden het erg rustig aan als of ze de donuts nog niet op hadden en verdwenen in de mensen massa. Plotseling kwamen ze weer tevoorschijn met de dader en het mes. De politie rijd hier structureel met boevenwagens rond dus deze kon achter in de bak. Veel mensen die door het raampje van tralies de dader wilden aan schouwen of toespreken, het leek wel een held zo veel belangstelling als men daar had.

De Ambulance lied erg lang op zich wachten even als de overige politie, uiteindelijk werd de omgeving afgezet met linten en arriveerde de ambulance en echt haast hadden ze niet leek het. Her en der wat opdringerige mensen die onder het politie lint doorkropen om sneller aan de andere kant te zijn, politie had er de handen vol aan. Vier ambulance broeders en een aantal agenten stonden buiten een theekransje te houden en dat gaf al een bepaald vermoeden.
De ambulance vertrok zonder patiënt, niet veel later arriveerde de forensisch patholoog anatoom van de Western Cape Government. Na het nodige onderzoek en foto’s op plaats delict werd het lichaam in een witte zak naar buiten gedragen en afgevoerd.

De recherche was nog druk met het ondervragen van omstanders die het hebben zien gebeuren. Van A tot Z binnen 2 uur was de plek weer vrijgegeven, de muziek op straat ging weer aan en de attractie is geboren. Tot dagen na de gebeurtenis komen auto’s met hele families stapvoets langs rijden en gluren naar de plek waar het zich af speelde en waar nu kinderen weer spelen en mensen lopen.

Bizar om dit mee te maken !!! Gelukkig stond ik niet op straat maar in mijn flatje waar ik alles heb zien gebeuren. Op het moment dat ik dit schrijf doen mensen op straat de gebeurtenis voor met steek bewegingen.

En nu weer verder tot de orde van de dag, de groeten.

(Nu, enkele weken later hoorde ik dat de overleden jonge pas 17 jaar was.)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fabian

selfy on Table mountain

Actief sinds 25 Aug. 2015
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 6160

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2015 - 08 Februari 2016

On tour in South Africa

Landen bezocht: