Swellendam verkennen - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Fabian Swaay - WaarBenJij.nu Swellendam verkennen - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Fabian Swaay - WaarBenJij.nu

Swellendam verkennen

Door: Fabian

Blijf op de hoogte en volg Fabian

31 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Swellendam

31 Aug. 2015

De eerste dag in Swellendam Begon koud met regen en zo eindigde deze dag ook. Daarom hebben wij mooi de binnen activiteiten en locale hoogtepunten kunnen verkennen van het dorp(stad). We zijn begonnen bij de Wildebraam. Deze omgeving schijnt het grootse aantal boerderijen te hebben in zacht fruit en bessen. Zo ook deze Wildebraam Farm, hier worden diverse soorten marmelades, chutney's, mosterd, pepers op zuur en niet te vergeten de verschillende likeuren. Wij hebben alles beproeft. Hahaha. Het was ook een soort promotie van uit de Wildebraam want die hoopt dat wij gasten zullen doorverwijzen naar hun Farm.

Op de terugweg in de stromende regen door de modderige zandweg met onze bolide 1.1L ultra zuinige Hyundai i10 de bult op. Aan deze weg lag een golf course waar je lessen kon nemen was ons verteld. nou deze oude knar achten de toog keek al moeilijk dat wij geen Golf licence hadden en lessen daar deden ze niet tot dat we naar Mr. Hein vroegen. Hij stuurde ons de onderwater gelopen green over waar Hein in een werkplaats zich zou bevinden, natuurlijk geen Hein maar die knar was van ons af.

Wij vervolgde onze weg en naderde het plaatselijke informatie loket (VVV) deze vrouw probeerde wij los te krijgen wat nou de hoofd attractie was van Swellendam is daar kwam maar moeizaam een antwoord op. de Ned. hervormde kerk en het museum dat was het belangrijkste. We hebben haar de oren van haar kop gevraagd en kregen vaak een antwoord dat we zelf al wisten dus hebben haar vriendelijk bedankt voor haar tijd en moeite.

En zijn doorgereden naar de lodge verderop in Swellendam die ook vervoer regelt van plaats naar plaats naar de verschillende lodges en backpackers adressen. Deze vrouw kon ons niet aan de ticket helpen die we later deze week nodig zullen hebben maar had wel goede tips.

na de lunch hebben we het museum bezocht. Hier uit kwam naar voren wat voor een invloed de nederlanders op Swellendam en de Westkaap hadden in de tijd van de VOC voor de slaven en de handel met Indie etc. Het huis de stallen, de cellen, de handwerkplaatsen en de tuinen behoren allemaal tot het museum. Het verhaal er achter is best interessant alleen de wijze waarop in het oer saai tentoon gesteld.

We hebben onze tocht door Swellendam afgesloten met de Plaatselijke middenstand en gekeken wat er zoal te verkrijgen is bij de supermarkt en in de mini Mall.

De avond hebben we afgesloten met een diner op uitnodiging van Mevrouw van Mourik Borias en heb is genoten van heerlijke springbok gewikkeld in spek met bieten en groene vijgen.

• 04 September 2015 - 21:24

Ingrid:

Zat al uit te kijken naar wat jullie allemaal in Swellendam hadden gedaan
    Wat jammer van het weer maar dat zijn zeker zuid afrikaanse winters.
    To be continued
    Geniet deze tijd, liefs M

• 05 September 2015 - 08:34

Riet:

Hoi Fabi,

Het is wel een heel avontuur...leuk om je een beetje te volgen..Romain zei gisteren al..ik zou ook nog wel naar het buitenland willen...Maar ja...als je verkering hebt is dat wel moeilijk.
    Hoop dat je nog veel leuke dingen gaat doen en beleven...!!

Groetjes en geniet van je avontuur....