Dag 2 CPT - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Fabian Swaay - WaarBenJij.nu Dag 2 CPT - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Fabian Swaay - WaarBenJij.nu

Dag 2 CPT

Door: Fabian

Blijf op de hoogte en volg Fabian

26 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

26 Aug. 2015
Vandaag staat Robben Island op de planning. Daarvoor hebben we gisteren al online kaarten gekocht anders kun je niet eens mee met de boot omdat het zo’n gewilde plek is voor toeristen.

We hebben een tweedagen kaart voor de Hop on Hop off bus dus wouden ons daar nu ook mee naar de haven bij V&A Waterfront laten brengen, goed plan zou je misschien denken. Alleen had de bus vertraging dus wij zagen onze ticket al in rook opgaan. Gelukkig hebben wij de klok en de Afrikanen de tijd en konden na een flinke sprint naar de Robben Island Museum Terminal nog net mee met de laatste ochtend boot.

Je maakt een boottocht naar het eiland van ongeveer 45min. en legt een afstand af van ruim 7KM. Het lijkt erg dichtbij maar schijn bedriegt. Ontsnappen is dus ook vrijwel onmogelijk, toch zijn er gevangenen geweest die het geprobeerd hebben om Cape Town te bereiken maar vele van hen kwamen er niet levend van af door haaien, onderkoeling en verdrinking. Één van hen is het gelukt maar makkelijk zal het niet geweest zijn.

Het eiland is nog steeds bewoond door oud gevangenen en gevangenis bewaarders van toen, zij verzorgen nu rondleidingen en zorgen voor het onderhoud en de voorzieningen op het eiland. Er is zelfs een oude school nu dan niet meer in gebruik ivm. het afnemende aantal leerlingen, Maar de Kliniek, het postkantoor, de supermarkt en de kerk zijn nog in volle gang voor de bewoners.

Na aankomst werden we eerst naar de bussen begeleid, hiermee maak je een tour over het eiland waarbij een grootdeel van de koloniale bezetting , WOII, voorzieningen en apartheid wordt verteld. Soms moesten we even stoppen want dan stak er weer een schildpad over het pad. Het was bizar om te horen wat de mensen toen doormaakte dat op de bussen en openbare voorzieningen gewoon bordjes hingen met de tekst “Alleen voor blanke” en als je daar geen gehoor aan gaf dan kon je een boete of cel straf krijgen, dat kun je je nu niet meer voorstellen.

Na deze rondrit werd de groep opgewacht door een van de oud gevangenen van Robben Island. Het was erg indrukwekkend om het verhaal van deze man aan te horen en de verschillende cel gebouwen te zien. Ieder cel blok had een letter, aan deze letter zat een status verbonden, afhankelijk wat je gedaan had en hoe je gedrag was werd je vrijheid beperking bepaald. Politieke gevangen zoals Nelson Mandela zaten in een apart cellen complex. Met een hoge muur er omheen en mochten ook geen contact hebben met andere gevangen. Dat gebeurde toch via tennisballen die ze tijdens het sportten over de muur gooide naar andere gevangenen.

De omstandigheden op Robben Island waren slecht, slecht eten, geen groentes en men sliep op een kokosmatje op de grond met een klein enkel dekentje dat was erg afzien gedurende de winter. Dankzij Nelson Mandela zijn familie die zich beklaagde bij de overheid over de omstandigheden en zijn slechte gezondheid kreeg hij betere voorzieningen dat veel later pas voor alle gevangen er kwam.

Nelson Mandela heeft bijna 18 jaar van zijn 27 jaar gevangenschap op het eiland doorgebracht.

Op de terug tocht vol indrukken hebben we nog een paar zeehonden kunnen spotten en sommige walvissen die even een kijkje kwamen nemen. Dat was erg leuk om te zien.

Aangekomen op vast wal van V&A Waterfront hebben we ons zelf in de shopping mall een sim kaart gekocht voor onze mobiel dus nu kunnen we hier makkelijker communiceren en hebben we ook internet nu kunnen we ook doormiddel van Uber makkelijk taxi’s bestellen, dat is hier toch wel zo makkelijk.

Verder hebben we de route met de bus nog afgemaakt en hebben een aantal prachtige dingen gezien op de route om de Tafelberg heen en door het centrum van CPT.

De dag afgesloten met een goede steak bij Restaurant The Hussar Grill op Main Rd. Joost vertelde me daar nog dat hij een totaal andere verwachting had bij het eiland en dacht dat et een plak was voor het spotten van zeehonden, pinguïns en walvissen. Gelukkig viel dat niet helemaal in duigen want we hebben ze alle drie gezien maar het heeft toch een hele andere indruk bij hem achtergelaten hahaha.

Moe maar voldaan van deze dag.

De groeten.

• 26 Augustus 2015 - 23:37

Ingrid:

Wat een leuke maar ook indrukwekkende belevenissen.
    Kijk al weer uit wat jullie verder gaan doen.
    Waren het wel walvissen en geen schaduwen

• 27 Augustus 2015 - 10:52

Riet:

Hoi Fabian,

Wat een leuke trip...geniet van deze tijd...